Институт Монтесори България

от Институт Монтесори България

“Какво е това?” е един от любимите въпроси на децата (и родителите им) във възрастта от 0 до 3 години. Изключително важен период на развитие на уменията, емоциите, езика, интелекта и всичко онова, към което по-късно децата посягат, за да продължат да вървят уверени и щастливи по пътя между Аз мога и Аз ще.

Топ 10 важни момента за това благотворно за посяване на семена време според Монтесори подхода и къде да сложим удивителна вместо въпросителна.

1.През първите три години малкият човек се адаптира към света, абсорбирайки чрез мозъка си всяка част от заобикалящата го среда. Децата се раждат отворени и готови да поемат огромен обем информация – език, начин на движение, културен аспект. Това е адаптация. Начинът, по който малките деца възприемат информацията и я използват, за да почувстват себе си комфортно в дадена среда. Това различава човешките същества от всяко друго животно, което е родено на определено място и може да оцелее единствено там. Положителната адаптация спомага успешната трансформация, израстване и прогрес на децата.

Малките големи супергерои

2. От 0 до 3 години децата изграждат своя интелект и характер, своята персоналност. Те „работят“, за да разберат света. През първите две години основните познания за устройството на света са стартирани и всичко, което се случва в този период афектира времето след него; част е от това, което „сме ние сега“. Сетивната памет влияе върху всички бъдещи реакции. Добрата основа, положителният старт и начинът, по който възрастните третират децата, предоставяйки им подходящите възможности в точното време, спомагат пълноценното развие на бъдещата личност. 0-3 години е периодът, в който те оформят своята емоционална интелигентност.

about_0516-18 юни в Музейко ще се проведе поредния семинар ДЕТСКО РАЗВИТИЕ: 0-3 на Институт Монтесори България. Супервизирани практически упражнения в подготвена среда, упражнения за развитие на език, правене на материали и овладяване на умения за наблюдение. Повече информация и регистрация за участие можете да откриете тук ⇒

 

3. „Еволюцията“ е нещо, което децата от 0-3 години учат. Те я използват, за да бъдат личности в своето време, на своето място. Еволюцията е част от това как те изграждат своето разбиране за света. Всяко човешко същество трябва да твори себе си и за себе си, да изследва и експериментира. Свободата и възможностите са ключът към еволюцията, а тя – към подобрението.

Не се отказвай, Лео! - Parentland→Вижте също: НЕ СЕ ОТКАЗВАЙ, ЛЕО! 

 

4. Развитието на езика при деца от 0-3 години се случва естествено и спонтанно. Най-важните езикови центрове в мозъка, които отговарят за това са „Вернике“ и „Брока“ област. „Вернике“ центърът, е мястото, където се случва връзката между звука и значението, това е асоциативната зона. В „Брока“ центъра се случва двигателният контрол/управление на артикулацията. Интересното е, че когато се произнася дума на глас, отговорната за това зона -„Брока“ се активира преди артикулацията и се изключва непосредствено след нейното започване. Трупането на сетивен опит спомага развитието на речта. Децата от 0-3 години трябва да чуват най-чистия и красив език, който въплъщават в себе си и трупат в пасивен речников запас. Чудесен период за предоставяне на втори/чужд език, но до 3-годишна възраст винаги трябва да бъде 1 лице и 1 език, другото обърква децата. Любимият въпрос на малките изследователи от 0-3 е: „Какво е това?“, те са жадни за нови думи.

5. Детето от 0-3 години учи несъзнателно, то абсорбира и въплъщава всичко от външния свят в себе си и го изразява тогава, когато е готово. Периодът 0-3 години е фундаментално важен за развитието на детето, защото всички модели, които то несъзнателно е приело, остават перманентни. След този вълшебен период малкият човек може да надгражда и подобрява, но не и да променя тези модели. В лицето на 3- годишно дете може да видите бъдещия възрастен!

Колко е важно да бъдеш уверен - Parentland→ Вижте също: КОЛКО Е ВАЖНО ДА БЪДЕШ УВЕРЕН

 

6. От своето раждане детето се бори за независимостта си, еволюирайки – лазейки, сядайки с и без помощ, изправяйки се, прохождайки, проговаряйки. Изграждането на неговата самостоятелност е най-ценното качество, което спомага умението му да прави собствен избор, да се развива свободно, отговорно и креативно. Добре подготвената среда спрямо нуждите му, предизвикателствата, достижимите цели и сътрудничеството от страна на възрастния, дават на детето от 0-3 години отношението „Аз мога“, от което следва „Аз ще“.

7. По време на пренаталния живот паметта се формира още от момента, в който детето е само клетка, до момента, в който зиготата е напълно оформена. Всичко, което се случва през бременността оставя памет, която съпътства детето цял живот. Отново в този период ръцете на ембриона са почти постоянно до устата, като кожата около нея е изключително чувствителна при контакт, затова през първата година след раждането голяма част от информацията, която детето получава, е като изследва и опознава среда и предмети чрез устата си.

Малките големи супергерои

8. Сетивата започват своята активност преди раждането. Все още неродено, детето може да чува и разпознава гласа на майка си, биенето на сърцето, аромата, възможно е да има песен, която да слуша през целия цикъл на бременността. Това се превръща в негова опорна точка, в нея намира защита и спокойствие в пространството/средата. След раждането, гласът на майката, биенето на сърцето, ароматът на кожата и любимата песен отново са опорни точки за детето, носещи му нужното чувство на защита в една коренно различна среда на външния свят. Проучвания сочат, че деца в пренатален стадий предпочитат барок и класическа музика. Продължителното слушане на рок музика може да стресира ембриона и инхибира сетивните възприятия. Подходяща е музиката с бавен бийт.

Детската стая Монтесори - Parentland→ Вижте също: ДЕТСКАТА СТАЯ СПОРЕД МОНТЕСОРИ – СВОБОДА, ПРОСТРАНСТВО И САМОСТОЯТЕЛНОСТ

9. Изключително важно психологически е за малкото дете от 0-5 месеца да има специално обособено място за кърмене. Обикновено в комфортна и тиха част на стаята или къщата. Майката трябва да разполага с удобен стол с подлакътници и може би нисък стол за краката. До стола трябва да се намира малък шкаф или маса с всичко необходимо по време на кърменето – чаша вода, памучна кърпа, лист, химикал, подложки и т.н. Не е редно да се използва телефон и да се гледа телевизия, защото кърменето е прототип за всички останали връзки за малкия човек. Това е първата специална връзка и всички останали ще бъдат базирани на нея. За новороденото майката е целият свят! Тя представя на детето си целия свят, чрез своя аромат, глас и биене на сърце. Това е нещо много специално за новороденото. То знае, че не е само. Това е психологическа връзка и начин на любов, пълна любов и приемане.

10. Децата от 0-3 години имат вродено чувство за ред. Предметите в средата трябва да имат точно определено място, да не се правят резки промени. Малкият човек обича нещата да имат точно определено място и да може винаги да ги открие там. Външният красив ред, създава вътрешния такъв. Редът и правилата са изключително важни в периода 0-3 години, защото чрез тях детето разбира как е устроен светът. Спомага организираността и емоционалната сигурност у малкия човек.

Малките големи супергерои

 

 Имате ли въпрос, свързан с този период, който ви вълнува?

 Критичен момент в общуването с вашето дете или казус, който ви е трудно да анализирате сами?

 Задайте вашите въпроси в полето по-долу и в следваща публикация   Монтесори експерт ще ви отговори как да преодолеете ситуацията и да  продължите да общувате с любов и лекота с вашите деца.

 

 


→ Вижте още от ИНСТИТУТ МОНТЕСОРИ БЪЛГАРИЯ

→ Вижте още по тема ДЕЦА 0-3 г.

→ Вижте още по тема ВЪЗПИТАНИЕ

Коментари