Силвия Трифонова

от Силвия Трифонова

За мен доброто разпределение на времето винаги е било много важно. Особено когато носиш няколко дини под една мишница – работа, грижа за семейството, домакинство,  хобита.

Каква е правилната формула за оптимизация?

Неизвестните са различни при всеки, така че няма някакво универсално решение.

Ангажиментите

По мои наблюдения, колкото по-често декларираме, че сме заети, толкова по-хаотично действаме. Поне в голяма част от случаите. Забелязала съм, че най-ангажираните хора всъщност никога не казват “зает съм”, “нямам време”.  Независимо дали управляват много бизнеси за милиони, своето време, проекти или няколко деца, а понякога и всичко накуп. Предполагам това е така, защото всичко е въпрос на добра организация и навици.

Имала съм периоди, в които също съм ползвала тези фрази – основно погълната на 150 % от работните задължения. Днес отдавам дължимото както работата, така и на себе си и семейството. Децата са един вид баланс, за да не прекалявам. Имам ангажименти, както всеки друг, но не ги споделям постоянно в разговор, освен ако темата не го налага.


Вижте също: КАК СЕ НОСЯТ ТРИ ДИНИ ПОД ЕДНА МИШНИЦА=>Как се носят три дини под една мишница

 

 

 

 


Ето накратко как аз, например, планирам графика си в последно време:

  • Google календар за няколко месеца напред
  • Тефтер със задачите за деня – лични и служебни (личните задължително в различен цвят от служебните)
  • Тефтер за всеки проект
  • Календар на съдържанието за Her Startup
  • Да съм винаги навреме за среща
  • Отбелязвам в календара време за обедна почивка и го спазвам

И въпреки перфектното планиране не забравям, че и най-добрият план може да се промени утре. Защото няма нищо по-сигурно от промяната.

Социалните медии

Обожавам социалните медии от самото им начало. В самото начало на Facebook, когато никой не вярваше още в тези канали и инвестициите в тях, стартирах социалните профили на голяма немска компания за 13 пазара в Близкия Изток от една идея, днес ес няколко милиона ангажирани последователи.  Активно ги ползвам за работа, но и следя какво се случва с моите приятели по света – това е чудесен начин за контакт. Обичам да споделям, независимо в коя социална медия – Facebook, LinkedIn, Google+, Instagram.

Не знам доколко е здравословно това, обаче. Скоро планирам едноседмичен детокс без социални медии, да видим дали ще се получи.

Неспазените ангажименти

В случай, че не мога да изпълня ангажимент, винаги обяснявам подробно защо и какво точно трябва да свърша в този момент, след това предлагам алтернатива според възможностите и времето.

Да кажеш, че си зает и да оставиш нещата така, според мен е чиста форма на “Моето време е по-важно от твоето”, независимо дали управляваш голяма корпорация или малък семеен бизнес, в комбинация с няколко деца, например. Защото за всеки времето е еднакво ценно.

Не обичам да се оправдавам. Ако имам ангажимент, който съм поела, го спазавам. Освен ако не изникне нещо непредвидено и спешно в последния момент, разбира се. Не помня да съм се оправдавала с децата. При участието ми в големи и отговорни проекти винаги съм разчитала и на домашна помощ, за да мога да изпълня всички служебни задачи навреме.

Обичам да организирам времето си. Спортът като малка и дългите години работа за немски фирми в последствие ме направиха организирана и смятам отговорна.

Обичам да планирам, да записвам, да следвам календара и да не закъснявам. Опитвам се винаги да съм 5-10 мин. по-рано.

Проектите

Често залитам по различни идеи и проекти. Рядко работя само върху един. Това може би е вследствие на много динамичната работна среда, в която винаги съм се развивала и отговаряла за няколко дейности едновременно.

Хубавото е, че ние майките владеем мултитаскинга и лесно го пренасяме в работна атмосфера.

Децата и работата

Днес се опитвам да въвличам децата в това, с което се занимавам, да създам у тях от малки качества на предприемачи, както и моят баща ни е учил. Те са още в детската градина, но знаят как да подредят един щанд в къщи с играчки за продажба, как да нарисуват  “реклама” на него, как да правят “промоция” или да те убедят да купиш от тях, а не от съседа, например.

Те от своя страна ми дават толкова нови идеи всеки ден, пълни са с творчески заряд и различен подход от нас, възрастните. Много често, когато търся решение на някакъв казус, ги питам. Отговорите им са така искрени и непринудени, че се чудя как не съм се сетила за решението сама – то всъщност е толкова лесно и логично, просто трябва да попиташ едно малко дете.


Вижте също: СТЕЙ-ЕТ-ХОУМ МАМИЩЕ ОТБЛИЗО=>Стей-ет-хоум мамище отблизо: въпросите, които никога да не задавате

 

 

 

 


Балансът

Често на дневен ред седи въпросът – кога да кажем стоп на новите ангажименти. Границата между здравословния баланс и отприщване в една от двете плоскости – семейство или работа е индивидуална. Въпросът е да осъзнаем, че за всяка една истината е различна и да сме с една идея по-толерантни към чуждите избори.

Да откажа нов ангажимент е все още малко предизвикателство за мен. Но това, което със сигурност мога да дам като съвет в тази насока е – ако усетите, че балансът сериозно страда, време е да намалите скоростта.

Понякога нямам нищо напротив да работя и с LEGO до клавиатурата. Имах период, в който бях избрала служебните ангажименти дори пред себе си, но децата ми напомниха, че трябва да намаля темпото. Защото когато съм изтощена, това се отразява вече не само на мен, но и на всички вкъщи.

Her Startup

В момента имам “лукса” да планирам служебните си ангажименти, като ги съобразявам с личните.

Стартирах Her Startup есента 2016 година с мисия да свързва, вдъхновява, мотивира, промотира и помага за изграждане бранда на настоящи и бъдещи български майки със страст към предприемачеството, както и тези, които са в търсене на баланс работа/личен живот. За радост платформата е доста посещавана в момента.

В Her Startup представяме реални истории на жени, намерили точната за себе си формула. Повече от 40 са до момента, така че всяка може да се вдъхнови или припознае.

Имаме публикувани над 130 полезни статии, три безплатни електронни книги, стартирахме и онлайн обучения, като първото беше “Мисия работеща майка”. Участваме в различни инициативи, като организираме и собствени.

През януари 2017 първи започнахме да говорим активно за “mom-friendly” компаниите в България, създадохме и списък на първите такива, с което привлякохме вниманието на медиите и обществото. Явно е имало нужда да се говори по тези теми. Днес групата “Mom-friendly” компании в България е активна и се състои от над 2,200 майки. Често се обявяват позиции, подходящи за майки с малки деца, така че – следете я.

В крайна сметка, защо трябва да избираме от двете – работата или семейството. Aко успеем да ги комбинираме в едно, с търпение, подкрепа и организация, би се получило нещо много добро. Може би най-доброто.


Вижте още по тема РАБОТА И ХОБИ=>

Вижте още по тема МАЙЧИНСТВО=>

Коментари