Институт Монтесори България

от ИНСТИТУТ МОНТЕСОРИ БЪЛГАРИЯ

Когато се връщате към детството, кое е най-яркото нещо, което помните? Независимо дали това е лятото на село при баба, игрите с другите деца, случка от училище или нещо, което силно ви е впечатлило – със сигурност имате история за него.

Историите са съществена част от  бита и културата ни. Те са навсякъде около нас и се преплитат с нашия живот, историите са основа на книги, музика, новини, филми, медии, религия, архитектура, живопис. Te разкриват нашите ценности, желания, мечти, предразсъдъци.

По традиция историите са се предавали от поколение на поколение. Разказването им се корени в доста древни времена, забулени в мрака на хипотези и догадки. Никой реално не би могъл да каже кога, от кого и как е била разказана първата история. Вероятно това се е случило край огъня, в някоя пещера, когато първобитните хора са споделяли впечатления от изминалия ден – история без думи, със символи, жестове и звуци. Още преди хората да са започнали да изобразяват своите мисли със символи, те са имали свой начин на вербално общуване. Може би са го правили по необходимост, а може би просто за забавление. Едно от първите доказателства за разказването на истории е от Древен Египет, където се е смятало, че синовете на Хеопс са забавлявали баща си разказвайки му интересни случки.


„Когато разказваме истории на нашите деца, целта ни не е просто те да разберат и запомнят факти, а да докоснем и събудим тяхното въображение, любознателност и ентусиазъм.“ (Мария Монтесори)


Разказите могат да са под различна форма – митове и легенди, драма, поезия, приказки, басни, истории за героични битки и приключения. В миналото те са се разпространявали, за да обяснят важни и не дотолкова добре изучени явления – пожари, наводнения, светкавични бури, приливи. Хората са вярвали в тези истории и истории за богове, което им е създавало усещане за принадлежност към единна общност. Според повечето историци и психолози човешкият род се е формирал и оцелял благодарение на умението за споделяне на опит посредством разказването на истории.

Мария Монтесори в никакъв случай не пренебрегва запомнянето на информация, но по-скоро иска да акцентира върху вдъхновението, което произтича от този процес.

Ползите от това занимание са много. Детето не просто вижда, вкусва и чува езика, а му се създава положително отношение и желание за работа и игра с него.

Детската стая Монтесори - Parentland

→ Вижте също: ДЕТСКАТА СТАЯ СПОРЕД МОНТЕСОРИ: СВОБОДА, ПРОСТРАНСТВО И САМОСТОЯТЕЛНОСТ

 

Историите се запомнят много по-лесно и правят много по-силно впечатление, когато са разказани, за разлика от нахвърляни в пространството факти, които лесно се забравят.

Да прилагаме разказването на истории в клас или у дома не е трудно. Има няколко неща, които трябва да съобразим, ако искаме да създадем интересна история, която да ангажира вниманието и да възбуди интереса на малкия слушател.

Първо трябва да съберем любопитни факти по темата, за която искаме да разкажем. Нека се опитаме да погледнем през призмата на детето и да си представим по-скоро на него какво би му било интересно, а не толкова на нас. Хубаво е да има информация, която искрено би го изненадала и впечатлила (например: Совата може да извърта главата си на 270 градуса; В някои държави хората ядат скакалци).

Трябва да си зададем въпроса: Какво точно искаме да разкажем и каква дилема се решава в разказа ни? Например: Ските са измислени, за да се улесни придвижването в дълбок сняг. Оттук възниква и следващият въпрос: Какви усилия и изобретателност са вложени за решаването на проблема?

Добре е да се вмъкват отворени въпроси, които да провокират детето да потърси допълнително информация (А, интересно, какво ли е обичал да яде диметродонът?).

Изреченията трябва да са кратки и ясни, а стилът по-скоро разговорен, отколкото литературен.

Историята, която разказваме не трябва да бъде много дълга, за да не отегчим детето. В рамките на десетина минути бихме могли да дадем достатъчно интересни факти, като не изчерпваме изцяло темата, а даваме пространство на въображението и оставяме място за въпроси.

Да предаваме знания на децата си, разказвайки им истории, е забавно и полезно. Историите им помагат да изследват своите собствени сили и да бъдат иноватори и откриватели – на света и неговите на практика безгранични възможности.

 

Институт Монтесори България организира нов AMI семинар за Монтесори училищно обучение 6-12, на 12 май в Музейко. За подробна информация и записване вижте тук =>


⇒ Вижте още от ИНСТИТУТ МОНТЕСОРИ БЪЛГАРИЯ

⇒ Вижте още по тема ВЪЗПИТАНИЕ

 

Коментари