През септември в София се проведе поредното значимо събитие, организирано от Институт Монтесори Българияобразователната конференция “Развитието на детето в социалната среда”.

Въпреки строгото име, тази среща на съмишленици и специалисти беше истински приятелски разговор с много полезна информация, поводи за размисъл и възможни решения на познати проблеми и колебания. За нас, като медиен партньор, беше удоволствие и чест да присъстваме и да станем част от тази будна, интелигентна и космополитна общност.

31

Стройна организация, страхотен подбор на лектори, фокусирана публика и точни теми. Пълна зала с хора (родители, учители), за които децата са личности – равностойни събеседници, приятели, съмишленици, екип, индивидуалности. Стана дума колко всъщност е важно да имаме доверие в децата си, вместо да правим микромениджмънт на всяка тяхна крачка; да им оставяме поле за изява, вместо да ги задушаваме с нашата хиперактивност; да си/им позволяваме грешки, вместо постоянно да сме заети да бъдем най-добрите; да ги окуражаваме в това, в което ги бива, а не да ги моделираме според собствените си очаквания; да ги научим на механизми за справяне с проблемите, вместо да им даваме готови решения.

Някои от акцентите в част от лекциите:


Джудит Орайън Директор AMI Обучения и педагогически директор на AMI – международната организацията, основана от Д-р Мария Монтесори 1929г.

Тема: Психолого-Педагогиката на Мария Монтесори и ефекта върху социалното развитие  

19

Джудит Орайън

Акцентите:

  • Давайте на децата времева рамка за изпълняване на задачите.
  • Открийте в какво са добри.
  • Развивайте въображението им по всички възможни начини.
  • Обяснявайте разбираемо за възрастта на децата информацията, за да могат да я обработят и запомнят.
  • Оставете възможност за промяна на правилата в отношенията си с децата.
  • Подготовката да бъдем социални същества е продължителна и сложна, не я пренебрегвайте.
  • Учете децата да създават собствено мнение, но и да са отворени към чуждото.
  • Не налагайте агресивно собствените си виждания пред тях.
  • Учете ги на емпатия, гъвкавост и усещане за другия.
  • Децата трябва да умеят да се променят, но и да създават свой собствен почерк във всичко, което правят.
  • Поддържайте отворена комуникация между родители и учители – без обвинения и осъждане.
  • Родителите и преподавателите следва да бъдат в симбиоза, не в опозиция. Те образуват екип, а не са врагове.
  • Толерирайте свободата на детето да възприема критично подаваната нова информация, да има критерии за достоверност и логичност.
  • За децата са важни не толкова готовите решения, колкото общуването с тях и възприемането им като независими човешки същества.
  • Да бъдем внимателни с агресията в езика – той не е абстракция, а определя мислите и действията.
  • Стимулирайте у детето усещане за сигурност. Забелязвайте го!
  • Децата учат най-добре от хора, на които вярват.



Петя Кокудева Детски писател, Пътешественик, Посланик на инициативата “Забавното лятно четене”

Тема: Пандата е черно-бяла, защото играе много шах, или забравеното изкуство на разговора с деца

Петя Кокудева

Петя Кокудева

Акцентите:

  • Емоционалната детайлност е важна част от емоционалнта интелигентност – да определяш подробно и точно всяка емоция, която изпитваш.
  • Емоциите изискват речник – да назоваваме с отделна дума всяко състояние и настроение.
  • Фантазирането не е лъжа, а развиване на въображението,.
  • Измислицата утвърждава истината.
  • Ако не подценяваме децата, те лесно засичат лъжата и осъзнават истината.
  • За децата е приятно да обитават измислицата, не бива да ги лишаваме от това, тя ги кара да търсят истината.
  • Разговорът с детето е “тайно” образование – чрез него те научават бързо и лесно голям обем от информация.
  • Хубаво е да следваме естествения им интерес и вродено любопитство.
  • Как разговарям с децата? Не се вдетинявам. Признавам, когато нямам отговор. Търся помощ от тях – децата се чувстват полезни и значими. Използвам четенето пред деца само като повод за разговор. Тренирам непредсказуемости, провокирам ги. Уважавам нежеланието на детето да не говори. Внимавам как изглеждам – едни интересни очила или шал винаги могат да помогнат за разчупване на леда в разговора с деца.

Д-р Стив Хюз LP, ABPdN, Председател на Американския съвет по детска невропсихология и председател на AMI Global Research Committee

Тема: Какво знаем за развитието на мозъка, Значението на изпълнителната функция, Неврологичните аспекти на фунциите за взимане на решения, социални взаимодействия и дисциплина

Стив Хюз

Стив Хюз

Акцентите:

  • Детето локализира любопитството си.
  • Детето умее да следва.
  • Какво е необходимо на детето, за да успее: мозък; нов проблем за разрешаване; мотивация (не би полагало усилия и опити, ако не е мотивирано); опит, основан на проба/грешка; физическо изражение на придобититте умения; експериментално взаимодействие с околната среда.
  • Human being=human doing
  • Рутината и редът предполагат ефективност.
  • За детето е необходимо да умее да възприема околната среда, за да избере подходящо поведение за оцеляване.
  • Трябва да възпитаваме начини за реагиране на нови ситуации.
  • Детето винаги има желание да се научи да действа.
  • Трябва да ангажираме децата си в разговори и обсъждане на обстоятелствата и житейските ситуации, за да привикват към тях.
209

Част от лекторите



Най-голям шанс за успех/Most likely to succeed

Гостите и участниците в конференцията присъстваха на ексклузивна прожекция на документалния филм “Най-голям шанс за успех”, който е заснет в над 100 класни стаи. Интервюта с учители, ученици и родители, образователни специалисти, икономисти и бизнес лидери като Тед, Тони, Томас Фридман от NY Times, Сал Кан от Khan Academy, Лазло Бок от Google и сър Кен Робинсън хвърлят светлина върху неотложната нужда от нов вид образование, което развива уникалните човешки умения и способности, които не могат да се заменят от машина.

Филмът разказва за експерименталното училище High Tech High,  което чрез новаторски форми на образование възпитава хора, готови за реалния живот и умеещи да действат адекватно в истински ситуации. Училище без предмети, в което се работи по проекти, оценявани от родителите и съучениците. Всички материи се съчетават в общи занятия, които имат за цел овладяване на основни умения и механизми за действие при конкретни казуси и проблеми.

Разказ за родители, които искат промяна и рискуват, записвайки децата си в такъв тип училище, за което все още няма статистика и реално доказателство на резултатите. Преподаватели, горящи в ежедневната си работа, вдъхновени визионери, които дръзват да променят системата и да погледнат отвъд правилата. Кратка история на съвременното образование и защо е време то да се промени, да стане по-гъвкаво, практически насочено и индивидуализирано. Заснет чудесно и даващ не готови решения, а повод за размисъл, този филм беше истинско попадение и би трябвало да бъде видян от всеки преподавател, а и родител, защо не и дете. Филм за свободата на мисълта, естественото любопитство, креативността и нуждата от доказване, промяна, трансформация и реформа, дори революция.


Очакваме с нетърпение следващото събитие на Институт Монтесори България, семинар за Детето между 0 и 3, с лектор Патриша Уолнър, AMI обучител асистенти, който ще се проведе на 16 и 17 декември. За повече информация и записване=>


Вижте още от ИНСТИТУТ МОНТЕСОРИ БЪЛГАРИЯ=>

Коментари