Както обещахме в предишния епизод на Тест група, продължаваме темата за качеството на въздуха. Как влияе на здравето ни? Какво всъщност дишаме и можем ли изобщо да подобрим това положение?

Бяхме поканени на изключително интересна среща-дискусия с двама известни в областта специалисти – алергологът и педиатър д-р Тихомир Мустаков и доц. инж. Детелин Марков от Центъра за изследване на микроклимата, енергията и околната среда при ТУ-София. Научихме много нови неща и с изненада открихме един куп факти, с които уж сме наясно, но не си даваме сметка, че се случват, при това съвсем реално и ежедневно.

ВЪЗДУХЪТ, КОЙТО ДИШАМЕ

Сигурно скоро не сте се замисляли, че освен добра, качествена и прясна храна и чиста вода, на които обикновено държим, организмът ни се нуждае от качествен въздух, за да се чувства комфортно и  в пълната си сила. По последни данни на световни организации София, за съжаление, е един от водещите по замърсяване градове в цяла Европа. Какви мерки да бъдат предприети е тема на отделен разговор, който сме на мнение, че е крайно време да бъде обществено иницииран.

Факт е и обаче, че прекараме огромна част от времето си именно на закрито. Местим се от едно затворено пространство в друго – от вкъщи, в колата на път за работа, след това в офиса, отново в някакъв вид транспорт и обратно у дома. Множество кутийки, които ни приютяват за определено време. Кутийки, в които обикновено не достига кислород, а въздухът е с влошено качество поради многобройни фактори – летливи органични съединения, минерални частици, прах, дим, сажди, полени, спори, почвени частици, органични частици, бактерии, вируси, дрожди, плесени. Стана ли ви лошо? Е, и на нас така.

ЗАЩО ВЪЗДУХЪТ Е ТАКЪВ?

Отново един куп фактори – конструкционните материали  на сградата, интериорните материали, мебелите, текстила, отоплителните системи, вентилацията и климатизацията, канализацията, физиологичните процеси (дишане, кожа), навиците на обитателите (хигиена, хранене, тютюнопушене, ароматизиране, отглеждане на цветя и домашни любимци), движението, честотата на проветряване, химическите реакции и билогичните процеси.  С две думи – дишаме какво ли не, буквално!

КАК ЗАМЪРСЯВАНЕТО НИ ВРЕДИ?

Всичко, което се съдържа във въздуха попада в организма ни – основно чрез дихателната система, лигавиците и кожата.  Замърсените частици полепват по стените на белите дробове, лигавиците и кожата и влошават тяхното нормално функциониране, изсушават и  раздразват засегнатата тъкан, създават напрежение и тежест в главата, повреждат нервните клетки (необратимо), забавят или блокират работата на нервната система. Има опасност от загряване, зачервяване, отичане, усещане за болка, загуба на функционалност на съответната тъкан, развитие на тумори. Създава се и потенциална възможност за свръхреакция на имунната система (след попадане на замърсителите в кръвта), която се проявява като алергични симптоми в дихателната или храносмилателната система или върху кожата. Получава се и задушаващ или токсичен ефект.

Мда, замърсеният въздух не е шега работа. Всичко казано дотук звучи апокалиптично, но все пак има начини да се справим донякъде и да подобрим нещата, поне до известна степен. Как?

  • Редовна хигиена и навици за проветряване – PVC дограмата е нещо, на което обикновено се радваме, но се оказва, че наред с шумоизолацията и запазване на топлината в помещенията, този тип дограма пречи на естествената обмяна на въздуха. Създайте си навика да проветрявате редовно и в определени часове на деня – сутрин и вечер примерно, във всички помещения.
  • Източници на замърсяване – ако някой от семейството получи реакция или алергичен пристъп, първото нещо, което е добре да се направи е да бъде отстранен източникът на замърсяване – мухъл, синтетични материи, отоплителен уред, замърсени филтри на климатичната инсталация, домашен любимец (обожаваме животните, но за съжаление понякога се налага), др.
  • Пречистване на вътрешния въздух – вече ви запознахме с впечатленията си от новаторския уред на Philips Combi 2в1. Инж. Марков уточни, че за оптимален ефект уредът трябва да се ползва денонощно само в едно помещение, а не както смятахме – че е достатъчно да работи по няколко часа. HEPA филтърът беше подложен на подробен научен анализ и чрез една сложна таблица с много показатели се уверихме, че той задържа диспергирани частици, вкл. полени, спори, вируси и бактерии. Направена беше и демонстрация на индикаторите за замърсен въздух и пречиствателния ефект. Може да му се вярва, изказаха се учените.

→ Вижте също: ТЕСТ ГРУПА: PHILIPS COMBI 2в1 – пречиствател и овлажнител за въздух

  • Знаем колко е трудно, но навици се създават и променят. Ако искаме да подобрим живота си, се налага да направим разбор на ежедневнието, да елиминираме вредните навици и да ги заменим с по-здравословни такива. Поне да опитаме.

Презентацията за въздуха ни беше интересна, но и малко сложна. Разговорът с д-р Мустаков обаче беше истинско удоволствие и не искахме да свършва. Той, оказа се, освен изтъкнат алерголог и педиатър, е един доста балансиран събеседник, който не залита в крайности, не си придава излишна важност и умее логично и разбираемо да дискутира по теми, които вярваме вълнуват всички родители. Ето за какво поговорихме:

philips_air parentlandКАК ДА ПРЕДПАЗИМ ДЕЦАТА СИ?

Според д-р Мустаков е изключително важно всички мерки, които взимаме да бъдат последователни, комплексни и интердисциплинарни. Т.е. здравословното хранене не е достатъчно, ако детето прекарва времето си в помещения със замърсен въздух и обратното. Органичните продукти, с които се храним не биха имали оптимален ефект, ако не спортуваме и не се движим достатъчно. Необходимо е да предприемаме мерки, които да съблюдаваме във времето и да превръщаме в навици, а не да ги прилагаме спорадично, едностранчиво и еднократно. Това правило е страшно важно, не само в контекста на тази тема, а изобщо.

АКТИВНИТЕ РОДИТЕЛИ

Обсъдихме и дали родителите правим достатъчно на практика, за да участваме активно в живота на децата си и да подобряваме качеството му, освен на думи и в социалните мрежи, разбира се. Старанието ни, прилагано само в една посока (здравословно хранене и чист въздух вкъщи), се обезсмисля, когато например детето попадне в детско заведение, превърнато в хлорна камера от почистващите препарати и минималната хигиена на проветряване на закритите помещение. Родителите могат да допринесат много – доброволно и компетентно, взимайки активно участие, без да чакат непременно централизирана инициатива или спускане на правила „отгоре“. Тяхно право е да знаят какво се случва с децата през деня, да видят къде пребивават, как се поддържат помещенията, да посещават занятия в установени за това часове и да работят заедно с персонала за подобряване на обстановката. От опит знаем, че този тип намеса невинаги се приема добре, но в крайна сметка това са нашите деца и тяхното здраве, длъжни сме да опитаме.

ЗДРАВЕТО НА ДЕЦАТА

Д-р Мустаков отбеляза, че 60% от детската смъртност се дължи на злополуки. За безопасността на децата трябва да се мисли приоритетно и отговорно – обезопасяване на пространствата, създаване на сигурни условия за движение, монтиране на парапети, огради, ограничителни знаци, др. В повечето случаи, уточни той, частичните мерки са по-лоши от липсата на мерки, защото заблуждават и дезинформират. Пример са зле помислените и направени велоалеи, които вместо да създават сигурност, често са фактор за инциденти по улиците.

Поговорихме и за отговорността ни не само конкретно към нашите деца, а изобщо – по-често ползване на безмоторни превозни средства като велосипеди, придвижването по няколко човека в автомобил, елементарната хигиена към околната среда и природата. Отговорности не само като родители, а и като граждани на света. И колкото по-глобално и комплексно се грижим за средата, в която живеем, толкова по-комфортно ще пребиваваме в нея. Все неща от пожелателен характер, но отнякъде трябва да се започне. А личният пример е най-добрият урок за децата ни.

МАНИЯТА ПО ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ

Всички тези крайности, които се вихрят в последно време около био-органик-чистата продукция – изявен приоритет на модерния родител. До каква степен всъщност е важно да приемаме био сертифицирана храна и това ли е най-важното? Здравословното хранене само по себе си е трудно за дефиниране, твърди д-р Мустаков – една кифла в справочника за рационално хранене едва ли може да бъде идентифицирана с реалния продукт, който можете да купите от всеки павилион. Продуктите са с най-различен произход и съставки. Още от там понятията се размиват. Най-важното е храната да е ПРЯСНА, подчерта д-р Мустаков и ние напълно заставаме зад тази позиция. Възможно най-кратко пропътувала от производителя до крайния клиент, местна продукция, сезонна, свежа. Независимо дали се отнася за млечен продукт, плод, месо, хляб или зеленчуци. По-важно е храната да не бъде химизирана, отколкото да носи био сертификат. Важно е и какво се предлага в училищната лафка, какъв е обядът и закуската в детската градина, не само какво приготвяме на  децата си вкъщи. Тук пак се връщаме на точката за активните родители и гражданската позиция.

Няма храна, която да съдържа всичко. Важно е да приемаме разнообразни продукти във възможно най-пресния си вид, без да се вманиачаваме в крайности и да затормозяваме съзнанието си излишно. Витамин С е изчезнал 3 дни след откъсването на лимона, попари ентусизама ни д-р Мустаков, че си набавяме достатъчно с фрешовете, с които се наливаме ежедневно.

Като цяло беше един много смислено събитие, интригуваща и полезна дискусия, без истерични залитания и крайни модерни теории. Надяваме се да имаме възможност на нови такива срещи и разговори, определено имаме нужда.

*Материалът е изготвен с любезното съдействие на Philips България.


⇒ Вижте още от ТЕСТ ГРУПА

⇒ Вижте още по тема ЗДРАВЕ

 

Коментари