Институт Монтесори България
Николета Николова, AMI Монтесори учител 0-3 отговаря на вашите въпроси

 

ВЪПРОС: Стресират ли се най-малките (0-6 м.) от смяната на обстановката. Добре ли е да водим на море дете на такава възраст (3 м.)?

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Рязката смяна на обстановката стресира не само най-малките (0-6м.), може да се наблюдава силно изразена тревожност и във възрастта до 3 г. Децата са в така наречения отделителен период до 2-месечна възраст, когато са насочени изцяло и единствено към майката. Тя е човекът, който представя целия свят за детето.

На 3 месеца малкият човек тепърва започва да се отваря за външния свят. Преходът трябва да се случва изключително деликатно, тъй като децата се нуждаят от своите „points of reference“, тоест едно място за кърмене, специално място за спане и т.н. , така че детето да знае какво ще се случи с него, когато е на това място.

Воденето на море не е препоръчително за дете на 3 м.  поради редица фактори, един от които е загубата на опорните точки, които му носят сигурност. Други фактори са климатичната промяна; влажност; температура; светлина. Също така трябва да се има предвид, че дете на 3 м. е в изцяло хоризонтална позиция предимно по гръб, което го лишава от възможността да извлече максимума от преживяването, а и то не е готово да поеме този обем от информация.

→ Вижте също: МАЛКИТЕ ГОЛЕМИ СУПЕРГЕРОИ – ВЪЗРАСТТА 0-3Малките големи супергерои

 

 



ВЪПРОС: Детето (момче на 2 г. 3 м.) проявява ярост понякога без основателна причина. Яростта се изразява в хвърляне на играчки, бутане на столове със стиснати зъби и напъване до изпъкване на вена на вратлето му. Аз реагирам като го гушкам и го успокоявам, без да питам защо прави така. Каква би била причината за тази ярост и как да му помогна?

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Винаги има основателна причина за подобна проява, макар тя да не е очевидна за вас на този етап. Може да му помогнете като го наблюдавате, за да разберете какво провокира тази реакция. Какво точно се случва преди нея? В кои ситуации се проявява?

Може да е провокирана от неща, които се случват на детето в рамките на деня. От невъзможността му да изрази себе си и емоциите си вербално. Агресията, регресията и ресигнацията са трите етапа на фрустрацията. Наблюдавайте дали детето ви не се чувства силно афектирано от неспособност да направи нещо или да е лишено от такава. Помислете какви възможности му предоставяте. Дали не е отегчено.



ВЪПРОС: При събиране с непознати деца, половин и една година по-големи от него, той стои отстрани и  наблюдава играта им, не говори и не се отпуска, страх го е . А ходи на ясла от 1 година, свикнал е с деца. От друга страна, ако детето е по-малко и особено на негова територия (вкъщи) може и да го бутне, ако то иска да му вземе някоя играчка.

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Половин или една година е много голяма разлика в развитието на деца от 0-3 г., предвид темпото, с което това се случва. По-големите деца са по-експресивни, по-шумни, по-бързи. Не бъдете сигурни, че детето Ви се страхува, може би не знае как да общува и играе с по-големи деца. Най-нормалната реакция е да се свие в себе си, да регресира, защото няма увереност. Няма значение, че посещава градина от една година, става въпрос за различни етапи на развитие и съответно нужди.

Идеята за споделянето и колективното не е развита и добре позната за децата 0-3 г., те са индивидуалисти, разглеждат себе си като единици. Детето ви защитава своята територия по този начин, защото не може да изрази себе си вербално. Поставете граници и работете над това. Стимулирайте говора и имайте ясни лимити какво е позволено и какво не е.



ВЪПРОС: Имаме проблем с отделянето в самостоятелна стая. Какви са най-удачните подходи това да стане без стрес и драми – и за детето, и за родителите?

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Колкото по-рано се случи това, толкова по-лесно ще премине преходът. Ако детето ви е в осъзнати 2,5 – 3 г. и досега е имало модел да спи в една стая с вас, се подгответе да отделите повече време на този процес. Ако вие сте постоянни и сигурни в решението си, не би трябвало да има стрес за вас.

Бихте спомогнали отделянето, ако дадете възможност на детето да участва в подготовката на своята стая, в аранжирането, в избора на предмети и мебели. Детската стая трябва да съдържа в себе си всичко, което е нужно на детето, за да се чувства независимо от възрастния. Подгответе ниско и отворено легло, без бариери, така че детето да има възможност да става когато пожелае, да може да се обслужи когато му се ходи до тоалетна. Препоръчвам ниска маса, стол и нощна лампа с шнур за включване. Място, на което може да открие вода, ако е жадно, няколко книжки, нисък шкаф с няколко играчки.



ВЪПРОС: До каква възраст е приемливо детето да спи при родителите си? (момиче на 1 г. 3 м.)

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Подобни граници не могат да бъдат определени, тъй като всяко дете има индивидуални нужди и способности. Дете на 15 месеца би трябвало да развива своята самостоятелност, да не бъде кърмено вече толкова често, да му бъдат предоставяни възможности. Препоръчително е да има своя стая, за която да насърчавате грижа и отговорност.



ВЪПРОС: Как да постъпваме, когато детето е гневно, ядосано, не ни чува, изпада в истерия?

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Ако детето е в истерия, ядосано и гневно, то не е способно да ви чуе. Оставете го да се успокои и поговорете с него. Наблюдавайте в какви моменти се проявява това. Погледнете отговор на въпрос 2.

Детската стая Монтесори - Parentland→ Вижте също: ДЕТСКАТА СТАЯ СПОРЕД МОНТЕСОРИ – СВОБОДА, ПРОСТРАНСТВО И САМОСТОЯТЕЛНОСТ

 



ВЪПРОС: Как да стимулираме проговарянето? (2 г.)

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Стимулирането на проговарянето е процес, който започва от раждането. Трупането на сетивен опит спомага развитието на речта.  Предоставяйте на детето си красива и чиста реч, общувайте с него. Разхождайте се и представяйте всеки ден нови думи, свързани с преживявания. Стимулирайте работата на двете мозъчни полукълба като четете книга, поезия и пеете песни. Показвайте на детето си реални неща, дайте му да ги използва, да извлече нужната сетивна информация.



ВЪПРОС: Напоследък се прибира от детска градина изнервен, раздразнителен. Не мога да разбера дали има някакъв проблем в групата или са моментни настроения (3 г. 2 м.)

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Причините могат да бъдат много и комплексни, някои от тях ще откриете в горепосочените отговори. Поискайте информация от учителите на детето си: как преминава денят му; случва ли се нещо по-специално; с какви активности е зает; как общува с другите деца.



ВЪПРОС:  Трудно общува с чужди хора, които вижда за първи път, затваря се и мълчи (2г.6м.)

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Не изисквайте от дете на 2г. 6м да е отворено към чужди хора на първо виждане, това е невъзможно. Дайте време на детето си да ги опознае, да им се довери. И това не винаги е гаранция, че ще бъде отворено към всеки. Децата имат своите предпочитания и във всеки възрастен търсят това, от което се нуждаят.

Изисквайте от възрастните, които общуват с детето ви да слизат на неговото ниво (да клякат), да имат ясен визуален контакт, мек тон и усмивка, така че да го предразположат. Винаги първо вие подавайте ръка на възрастния до вас, така че детето да види, че няма опасност, което също дава модел за добри обноски на поведение.

Образователна конференция РАЗВИТИЕТО НА ДЕТЕТО В СОЦИАЛНАТА СРЕДА 17 септември 2017, 9:00 – 18:00 ч., Sofia Event Center

 

ВЪПРОС: Как да различаваме видовете плач (след 3-ия месец, да кажем)?

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Децата се раждат неподготвени за външния свят, като през първите три години се стараят да се адаптират към него и всички съпътстващи промени. Адаптацията им е еволюционна – двигателно и конгнитивно развитие. Единственият начин, по който дете на 3 м. може да сигнализира, че се нуждае от нещо, е плач. Вие, като родители, можете да наблюдавате детето си и да различавате тези видове плач. Защото няма матрица и правило, а има индивидуални нужди.

За ваше улеснение може да си водите графици: когато сменяте памперси, кога кърмите и това да бъде малък ориентир за вас, когато детето плаче. Не забравяйте, че то е изцяло зависимо от вас – съобразете температурата в стаята, притока на свеж въздух, наличието на светлина, шумове и т.н. Никой освен вие не може да ви каже защо плаче вашето дете.



ВЪПРОС: Музиката за бебета полезна ли е за развитието?

МОНТЕСОРИ ЕКСПЕРТ: Музиката е полезна дори още преди раждането на бебето. В пренатален стадий детето може да има песен/мелодия, която да е слушало често и която да му носи успокоение след раждането. Подходяща е музика с бавен бийт, която имитира биенето на сърцето. Ако имате възможност и способности, свирете с истински музикални инструменти – дайте на детето да ги докосва, да извлече сетивна информация. Не е препоръчително музиката да е постоянен бекграунд. Отделяйте нужното време и внимание на музиката в специални за това моменти.


→ Вижте още от ИНСТИТУТ МОНТЕСОРИ БЪЛГАРИЯ 

→ Вижте още по тема ДЕЦА 0-3 г.

Коментари