stoyanov-2
Стефан Стоянов е заместник-кмет на Пловдив с ресор
Oбразование, бизнес развитие, европейски политики и международно сътрудничество” и инициатор и лидер на общинската програма по въвеждане на Монтесори метода в държавните детски градини и училища в Пловдив. В края на 2016-а е отличен като един от 100-те иноватори за Централна и Източна Европа заради работата си в сферата на публичното образование.

 Когато заговорим за Монтесори в държавните институции, Пловдив е добрият пример – как се интегрира методът в публичните градини и как възникна идеята първоначално?

Да, ние първи започнахме въвеждането на Монтесори педагогика в публичния сектор, и то не само в България, а в региона. Няма да скрия, че не ни беше лесно, но ако сега трябваше да започнем, бих го направил отново. Екипът на общината се справи чудесно и най-вече всичките над  100 педагози, които вече имат дипломи да прилагат Монтесори в класните стаи. Идеята възникна през 2015 и след около година проучвания и подготовка, започнаха първите обучения. Имахме огромен късмет в Пловдив да имаме трима обучители от първата монтесори вълна след промените. Ренета Венева, др. Юра Пискова и Симеон Чуканов са започнали със своето обучение преди повече от 15 години в един огромен център в Мюнхен и оттогава всяка година продължават да развиват своите умения. Много ни помогна и решимостта на Нов български университет да застане редом до нас в тази абсолютна авантюра, от гледна точка на класическото образование и разбира се, безрезервната подкрепа на община Пловдив и общински съвет Пловдив. Така стартирахме през 2016 г. с обученията, а през януари 2017 г. с реалната работа с деца.

Какви бяха първите проблеми, които се наложи да преодолеете – административни или психологически, свързани с нагласите на учителите?

Проблемите бяха много. Реално почти никой в България нямаше представа от идеите на Мария Монтесори. В началото имаше недоверие, съпротива, първите два курса бяха много трудни и колегите положиха много усилия да преодолеят всичко научено до сега в кариерата им и да тръгнат да променят една много консервативна система. Имаше съпротива в част от екипите на първите 5 детски градини, дори и в помощния персонал. От друга страна пък родителите приеха с голям ентусиазъм новата педагогика и някои от тях се включиха много активно. Някакси общественото мнение беше готово да приеме тази новост. Една от директорките преди година ми сподели, че е била много скептична като се е включила в програмата, но в процеса на обучение, а и след това на работа, е открила цял нов свят и съвсем различен подход към децата. Буквално ми каза, че я е срам, че толкова години не са давали най-доброто на децата, понеже не са го знаели. Всъщност човек тръгва да прави такива проекти заради моменти като този. Много съм й признателен за тази откровеност.


Кога ще тръгнем по западния коридор на образованието?Вижте също=> Kога ще тръгнем по “западния” коридор на образованието? Когато мазилката спре да пада.


Каква е равносметката към момента – в колко градини и училища прилагат успешно метода и какви са бъдещите планове за развитие?

Вече имаме 6 детски градини и над 100 обучени учители. Над 500 деца вече посещават ежедневно монтесори групи в детските градини. В момента подготвяме 7-а детска градина. От есента тръгва един първи клас в общинско училище и подготвяме екипа на второ за следващата учебна година. Училищата са новост, понеже те сами поискаха да се включат, дори едното се сертифицира като иновативно в програмата на МОН. Целта ни е около 10% от децата в публичните детски градини да посещават Монтесори детски градини в Пловдив до края на 2019 г. и да имаме устойчива монтесори общност и в училищата. 

Споделете вашия опит – как могат и други общини да се възползват от възможността да прилагат монтесори подхода в класните си стаи?

Просто трябва да решат. Едно от най-добрите неща, което може да направи едно общинско ръководство е да има образователни приоритети, но не само в санирането и ремонта на сградите. Наша отговорност е да помогнем на образователната система да се модернизира. Ние работим по 3-годишна програма в над 10 образователни приоритета в цялата система, които са директно насочени към инвестиции в по-качествено образование. И както и с Монтесори, само след 2-3 години работа, имаме значителни резултати. От тази година община Враца се включиха в нашата Монтесори обучителна програма. Много други общини са се интересували и са идвали да гледат какво правим. Габрово в момента напредват със Софийският университет. И в София започна този процес. През 2018г. над 100 директори на софийски детски градини бяха в Пловдив да се запознаят с програмата. Мисля, че нещата напредват. Монтесори дава огромно предимство на системата и помага много на децата да се научат на отговорност, ред, толерантност, и е срамота да не се възползваме като страна от тази образователна възможност.


Николета НиколоваВижте също=> Николета Николова, AMI Монтесори учител 0-3 г.: “Учителите, в качеството си на такива, трябва да полагат всекидневни усилия да надграждат себе си и да предават това на децата.”


Какво е важно да се реформира в образователната ни система, какви иновации да се случат, така че децата да ходят с повече желание на училище, а учителите да са по-вдъхновени и мотивирани?

Голям въпрос. Един от големите ни проблеми и сега, и преди 30 години е, че училището е ужасно скучно за децата. С новите технологии особено, вече децата дори в основния курс са по-грамотни технически от преподавателите си. Същевременно отдавна проблемът не е в липсата на пари. Трябва да помогнем на повече колеги, които усещат нуждата от промяна, да имат властта и подкрепата да я започнат. Много се старая да осигуря подкрепа на всяка добра идея в системата в Пловдив. Част от образователните ни политики в нашата програма дойдоха от самите училища и много се гордея с това. Постоянно карам колегите да пътуват. Това е една от големите ценности в наше време. Иди и виж какво правят хората, в какво са по-добри, в какво по-слаби от нас. За относително малка сума и 2-3 дни можеш да отидеш до всяка европейска държава и да видиш какво правят колегите ти там. Безценен опит! “Иначе децата ни ще продължат да излизат необразовани от училище.

Община Пловдив е партньор и на Годишния конгрес на Монтесори Европа, който ще се проведе през октомври в София – с какво подобни събития допринасят за развитие на образователната общност у нас и защо е важно повече професионалисти в областта на образованието да го посетят?

Поздравления на Институт Монтесори за добрата работа и за спечелването на домакинството на това събитие за България. Радвам се, че и ние от община Пловдив сме част от този процес. Особено на този ни етап на развитие, за монтесори общността, а и за образователната ни система е безценно да има толкова престижно събитие, и то фокусирано върху една от най-популярните педагогики в света. За мен ще е много интересно да видя новостите и добрите практики в Европа и по света. За 2 дни можеш да научиш страшно много полезни неща. За нас в Пловдив е важно да мислим няколко години напред и ще се постарая повече колеги да са на събитието, за да видят лично какви са тенденциите в тяхната работа.

Конгресът на Монтесори Европа ще бъде на 5-7 октомври в София с тема: Монтесори класната стая – вдъхновение за най-добри практикии ще събере заедно на едно място най-влиятелните имена от международни лектори и обучители.

Стефан Стоянов и Ренета Венева ще проведат уъркшоп с практическа насоченост за въвеждане на Монтесори метода в публичните детски градини.

Подробна информация за програмата, лекторите и уършопите можете да видите тук=>

За регистрации за участие в събитието=>  


Вижте още по тема МОНТЕСОРИ ОБРАЗОВАНИЕ=>

Коментари